رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در تازه‌ترین اظهارات خود رسماً اعلام کرد کریدور جدید بین‌المللی از راه ایران به نخجوان و دنیا متصل خواهد شد.

عقب‌نشینی «علی‌اف» از کریدور ادعایی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در تازه‌ترین اظهارات خود رسماً اعلام کرد کریدور جدید بین‌المللی از راه ایران به نخجوان و دنیا متصل خواهد شد.

علی‌اف در سخنرانی‌ای با قدردانی از خدمات ایران به نخجوان گفت: ما هرگز آن حادثه‌ای که نخجوان در طول جنگ با ارمنستان بدون گاز رها شد را فراموش نکرده‌ایم. اما در سال ۲۰۰۵ طی توافقی با ایران، گاز را از ایران به نخجوان پمپاژ کردیم و اکنون نیز در حال انجام عملیات سوآپ هستیم. وی در ادامه با اشاره به عدم اجرای تعهدات ارمنستان در برقراری ارتباط بین بخش اصلی جمهوری آذربایجان و نخجوان از مسیر سرزمینی ارمنستان، خاطرنشان کرد: این ارتباط از راه ایران انجام خواهد شد.

پروژه ساخت جاده از ایران به نخجوان و از آنجا به بازارهای جهانی در حال آماده‌سازی است. به این ترتیب کریدور جدید حمل‌ونقل بین‌المللی افتتاح می‌شود.

اظهارات رئیس جمهور آذربایجان به نظر از تصحیح یک اشتباه در سیاست خارجی این کشور حکایت دارد. باکو پس از جنگ اخیر با ارمنستان و امضای توافق صلح، با تحریک ترکیه و رژیم صهیونیستی از یک کریدور موهوم با نام زنگه زور به منظور ارتباط میان جمهوری آذربایجان و نخجوان سخن گفت؛ اما از آنجا که این ادعا به معنی قطع مرز ایران با ارمنستان تلقی می شد به سرعت با واکنش منفی و خط و نشان نظامی کشورمان مواجه شد.

مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند به هیچ عنوان تغییر مرزی در منطقه را به رسمیت نخواهند شناخت و بر این اساس به نظر می‌رسد علی‌اف در حال عقب‌نشینی آشکار از مواضع تحریک آمیز پیشین است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    زنگه زور و ایروان خاک تاریخی آذربایجان می باشد که روسها به ارمنیهای جمع شده از سوریه ترکیه و ایران هدیه داد و باید به خاک اصلی خود باز گردد
  • اندرانیك اوزانیان ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    علی اف توهم برش داشته بود. با تكان دادن انگشت هم این ادعا را مطرح می كرد !